Saturday, September 13, 2008

Last few days tetiba jadi busy la pulak. Not only busy kerja but busy with aktiviti menghabihkan duit.

But before cerita about shopping, nak eksen, that for the first time in my life, aku berjaya membuat kueh melayu..hahahaha.. and the lucky kueh is of course one of my favourite - cik mek molek. Masa kecik sampai anak dara tak pernah berminat nak balajar buat kueh. masa dok dengan mak, mak ada so buat apa nak belajar..hehehe and masa dok bujang2 dulu, kueh melayu merata, rasa nak makan apa pegi je la cari mana2, pasar malam ke tepi jalan ke mesti ada. Lepas kawin pun sama. Mana ada masa nak buat kueh, balik kerja pun dah malam. weekend selalunya we had late lunch so tak pernah rasa nak buat kueh. Aku cuma pandai buat bubur je sebab senang and cucur udang sebab tu favourite husband..so untuk menjadi isteri yg disayangikan mestila kena pandai buat fav foods dia...hehehe

Now dok kat Dubai ni mana la nak cari kueh-mueh tradisional melayu, so last week sebab rasa nak makan kan so aku pun merajinkan diri untuk buat kueh cik mek tu.. tak tau la sebab kueh tu senang ke or aku ni memang ada bakat memasak semulajadi, it turns out OK, semua cukup so sedap la bagi aku..buat 2 biji sweet potato dapat la 5 keping.. tapi kan aku tensen gak sebab rasanya dah banyak gula aku letak nak suruh air gula jadi kow2 tapi bila dah masak, air gulanya kureng..and i've conclude that it's not my fault tapi gula kat sini halus so x sedap not like our gula kasar kat malaysia yg membuatkan air gula dia meleleh..slurrrpp

Thursday nite, went to Sharja Blue Souq dengan Che'na and Putri. dah lama plan nak pergi and finally berjaya juga kami menjejak kan kaki ke sana. First time for Che'na and I but Putri had been there few times.

Che'na nak beli souvenirs and myself nak cari jubah yg colleagues kirim and tudung Turkey for mom.. Itula mak aku, masa aku pegi Turkey dulu tak cakap nak, tetiba lepas tengok cerita apa ntah dalam tv, suruh aku carikan dia tudung Turkey..


Ini kedai tudung yg first kami masuk. Putri kenal towke kedai, Abdullah nama dia. Aku beli 4 je tudung dia sebab not really my taste tapi terbeli 2 pashmina that i dont really need since aku dah ada like 5 but oklah sebab aku ni memang jenis tak tahan sejuk so all my pashmina memang di fully utilized kan.


Lepas kedai tudung, kami pi kedai souvenir sebab Che'na nak beli souvenirs for her family. kedai ni a bit scary for me sebab penuh dengan ala-ala antiques things, macam kepala monyet la, ular la, some scary look patung and kawasan yg sewaktu dengannya. Che'na tensen sebab towke kedai tak paham.. but memang kelakar tengok depa dok communicate macam itik dengan ayam..but i do understand the frustration..hehehe

Ini depan kedai jubah yang aku beli jubah for my collagues and tudung Turkey for my mom. murah dan cantik. Aku beli banyaks sebab nak bagi for adiks and in-laws


Lepas tu masuk satu lagi kedai souvenir. Ini towke kedai(yg pakai kandura) yg pandai. Dia ada indian assistant yg boleh cakap omputeh. so no comunication breakdown..


Ini highlite of the nite for me. Masa dalam keta dah cakap that aku nak beli emas. Dah lama plan tapi tak beli2 lagipun i'm not really a gold person. Aku cuma ada 2 set jewellery saja tu pun jarang2 pakai cuma wedding ring and bangle saja aku suka pakai. Tapi since Che'na mentioned that her colleagues cakap that ths week harga emas jatuh and depa suruh beli masa ni, so i thought nak survey2 la. masuk first kedai, SA tak layan. Maybe tengok aku macam Kabayan kot ingat aku saja2 tengok2. pastu masa nak kluar gi parking dah, kita tengok rantai yg display cantik2, so masuk le tengok. Towke kedai dia Leena tu service baik punya really friendly eventhough kedai dia dah nak tutup. Sabar je dok melayan kitaorg belek sana belek sini tanya harga.

So lepas fikir like 20 mins, i decided to beli saja. Yay!!..cakap kat Putri and Che'na ni my first jewellery purchase (before this sumer gift from husband) and Putri terus suruh aku bergambar ngan Leena to commemorate ths purchase..lalalala

Balik tu terus call husband sebab tak sabar nak criter pengembaraan menghabihkan duit aku. First kena lecture sebab balik pagi2 buta tapi amazingly dia tak marah aku beli jewellery sebab dia cakap itu investment... dia cakap dari aku menghabihkan duit beli handbag and nonsense2 yg sewaktu dengannya baik la aku habihkan duit beli emas..hahahaha Tapikan Yang, kalu tak pakai kena bayar zakat, sapa yg nak bayar tu ???? and i need a bracelet to match my new chain... *hint hint*

Ohhh yang tak boleh lupa is masa tengah dok pikir2 tu masuk la sorang mak Arab. Dia keluarkan satu box bagi Leena tu. Leena tu pandai cakap Arab so kitaorg tak paham la apa diaorg dok borak, tengok2 masa Leena bukak box tu penuh dengan rantai la gelang la aku rasa senang2 ada like 10-20 urat..wow, terernya mak arab tu bawak dalam box lepas tu letak dalam paper bag macam bawak barang 20ringgit jer.. kita org pon dok pikir, banyak2 macam tu bila dia pakai sumer tu ?? aku ayg ada satu dua ni pun tak terpakai..hmmm



2 comments:

Mother of Two said...

kakok,
moh kiter pegi beli kat gold souq deira pulok... invest2... hohohohoh

tini said...

wah wah tokey nasik dagang ni.. musti duit dah penuh poket tu. kalu nak pegi tu calling2 ler i.. tapi tadi tengok paper gold price dah naik jadi 97/gm dah ari tu beli 84/gm..rugi beli seguni..hahahah